کد مطلب:275423 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

اللهم عجل فرجه و ایده بالنصر...
اللهم عجل فرجه و ایده بالنصر و انصر ناصریه و اخذ خاذلیه و دمدم علی من نصب له و كذب به و اظهر به الحق و امت به الجور و استنقذ به عبادك المومنین من الذل و انعش به البلاد و اقتل به جبابره الكفر و اقصم به روس الضلاله و ذلل به الجبارین و الكافرین و ابر به المنافقین و الناكثین و جمیع المخالفین و الملحدین فی مشارق الارض و مغاربها و برها و بحرها و سهلها و جبلها حتی لا تدع منهم دیارا و لا تبقی اثارا طهر منهم بلادك و اشف منهم صدور عبادك.

ترجمه: خدایا در فرجش تعجیل فرما، و او را به یاری خود موید بدار، و یاری كن یاری كنندگانش را، و واگذار واگذارانش را، و هلاك كن هر كس را كه



[ صفحه 40]



با او دشمنی ورزد و او را تكذیب نماید، و آشكار گردان به وسیله او حق را، و بمیران با او ستم و بیداد را، و رهایی بخش بندگان مومنت را به وسیله او از خواری، زنده كن با او بلاد را، و بكش به دست او جباران كفر را، و نابود گردان به دست او سران گمراهی را، و خوار گردان با او جباران و كافران را، و هلاك گردان به دست او منافقان و پیمان شكنان و همه مخالفان و ملحدان را در مشارق زمین و مغاربش و در خشكی و دریا و دشت و كوهستانش تا دیاری از آنان نگذاری (از بلاء خود نرهانی) و آثاری از آنها بر جای ننهی، بلادت را از آنان پاك گردان، و سینه های بندگانت را از بابت آنها شفا ده.

شرح

تمام این جمله ها در عین اینكه دعاء است، اشاره به اموری است كه تنها با ظهور حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه و علی آبائه الطاهرین - به روی زمین تحقق می یابد، در مورد امام - علیه السلام - اخبار فراوان این مضمون را متضمن هستند: یملا الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا یا آنجا كه قرآن می فرماید: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لو كره المشركون [1] یعنی: اوست كه پیامبر خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه دینها غالب و پیروز گرداند گر چه مشركان كراهت داشته باشند. این امر عظیم جز به ظهور آن امام عظیم الشان



[ صفحه 41]



هرگز تحقق نیابد. ابوبصیر گوید: از حضرت صادق - علیه السلام - تفسیر آیه شریفه هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق - تا آخر - را پرسیدم، آن حضرت فرمود: سوگند به خدا تاویل این آیه نازل نشده، گفتم: قربانت گردم كی تاویل آن نازل گردد؟ فرمود: وقتی كه قائم - علیه السلام - قیام كند اگر خداوند تعالی بخواهد. [2] .

یك نكته لطیف

حدیثی از رسول اكرم - صلی الله علیه و آله - نقل شده كه فرمود: جعلت لی الارض مسجدا و طهورا یعنی زمین برایم مسجد و پاك كننده قرار داده شده است، این حدیث مشهور است و فقهاء عظام - اعلی الله كلمتهم - استفاده فقهی از آن برده اند، بعید نیست كه در این كلام معجز نظام اشاره ای به معنای آیه شریفه لیظهره علی الدین كله باشد، یعنی با ظهور حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه - همه زمین مسجد و عبادتگاه و محل ظهور عدل و رحمت الهی گردد، و كفر و عناد و بیدادگری از بسیط زمین رخت بربندد.



[ صفحه 42]




[1] صف: 9.

[2] حديث در كتاب المحجه في ما نزل في القائم الحجه صلوات الله عليه - تاليف علامه بزرگ سيد هاشم بحراني ص 226 آمده، و اينكه مي فرمايد: سوگند به خدا تاويل اين آيه نازل نشده، شايد مقصود اين باشد كه وقت تاويل نرسيده يا تحقق نيافته.